Monday, April 14, 2014

CARA BERKESAN HILANGKAN MIGRAIN

CARA BERKESAN HILANGKAN MIGRAIN
by suriani.mohd.ajhar@gmail.com     tel 019-9673257

Migrain sangat menyakitkan! Pakar mendapati, migrain atau sakit kepala yang teruk boleh menyebabkan kerosakan otak secara kekal, berdasarkan penyelidikan terbaru.


Apakah antara penyebab utama migrain ?

■ tidak cukup tidur, terlebih tidur atau tidur yang tidak teratur.
■ pemakanan yang tidak seimbang
■ bunyi dan bau yang kuat
■ menonton tv atau menghadap skrin komputer terlalu lama
■ perubahan cuaca (termasuk pancaran matahari atau lampu yang terlalu terang)
■ merokok
■ tekanan emosi atau stress
■ jantina (wanita lebih mudah terkena migrain)
■ ketidakseimbangan hormon ketika datang haid(bagi wanita)
■ genetik

Kebiasaannya pesakit akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka oleh pihak klinik. Kesemua ubat ini kebiasaannya adalah daripada kumpulan dadah. Lebih parah lagi, tahap kekerapan dan kesakitan migrain selalunya akan semakin bertambah dari semasa ke semasa bagi seseorang penderita migrain. Hal ini membawa kepada penambahan dos dadah yang diberikan.

Oleh itu, adalah lebih baik seseorang penderita migrain memilih untuk mengambil suplimen semulajadi berbanding ubat-ubatan yang terdiri daripada dadah ini. Shaklee adalah suplimen semulajadi yang turut mempunyai sijil halal bagi pasaran Malaysia.

Jom kita lihat suplimen yang disyorkan untuk penderita migrain ;

1) B complex

 ♥ vitamin B2 dan vitamin B6 telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B juga berfungsi menenangkan urat saraf .


2) ostematrix (mengandungi kalsium, magnesiun, dan vitamin D)

♥ kalsium bukan sahaja menguatkan tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu dalam pembekuan darah dan membantu pengaliran gizi masuk dan keluar.

♥ magnesium pula penting dalam mengekalkan metabolisme kalsium. Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu penyebab migrain. Kajian menunjukkan magnesium dapat membantu mengurangkan kesakitan migrain.

♥ vitamin D penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tidak mampu diserap dengan baik tanpa vitamin D, dan boleh menjadi sisa / batu dalam ginjal atau pundi kencing.



Ingin dapatkan set migrain ini?

Anda boleh hubungi saya di ;
facebook : suriani mohd ajhar
telefon : 019-9673257
fanpage : pusat vitamin keluarga

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia

Followers