Saturday, September 6, 2014

PENAWAR TERBAIK BATUK

TIPS - PENAWAR TERBAIK BATUK
by suriani.mojd.ajhar@gmail.com

Penawar terbaik batuk ialah menahan diri untuk tidak batuk. Hehe ni adalah pengalaman saya sendiri, bukan hasil kajian saintifik. Tapi mmg betulla, memang sangat berkesan kalau kita tahan diri sendiri dari lebih kerap batuk. Batuk terjadi akibat jangkitan kuman pada bahagian tekak. Ia menyebabkan tekak mengalami keradangan (bengkak) dan mengeluarkan kahak bagi memerangkap bacteria.  Pengalaman saya sendiri, semakin kerap saya batuk, semakin teruk tekak saya rasa. Ini kerana apabila kita batuk, kita akan rasa nak batuk lagi dan lagi. Tekak pun akan terasa semakin perit dan teruk. Batuk yang kerap akan meningkatkan lagi keradangan pada bahagian dalam tekak.

Tips-tips lain ialah membantu penyembuhan batuk :

- jangan makan makanan berminyak
- jangan minum minuman berais
- jangan terdedah kepada keadaan sejuk
- makan madu
- minum banyak air kosong
- elakkan makanan yang keras atau rangup
- elakkan terdedah kepada asap
- kurangkan bercakap yang akan menyebabkan tekak mudah kering

NAK LAGI CEPAT BAIK?

- Amalkan tips2 di atas bersama pengambilan ubat batuk.

ATAU

- Amalkan tips2 di atas bersama suplimen terbaik, selamat, semulajadi dan halal dari Shaklee iaitu ;

1) Garlic - yang bersifat antibiotik semulajadi
2) Omega Guard - Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru. Ia juga mengurangkan keradangan pada bahagian dalam tekak
3)  Vitamin C - Meningkatkan sistem imun

Pengalaman saya sendiri (pengalaman minggu lepas, tu yang buat entry batuk ni), 5hari saya batuk yang amat teruk. Tekak saya rasa sangat teruk, macam bengkak yang semakin membesar. Selama 5 hari tu juga saya dah ambil ubat batuk. Dalam masa sama saya ambil vitamin C. Akhirnya pada hari ke-6 batuk, baru saya teringatkan fungsi omega guard untuk melegakan keradangan dan menyihatkan paru-paru. Akhirnya pada pagi hari ke-6 saya ambik omega dan ditambah garlic. Alhamdulillah malam tu rasa perit pada tekak beransur kurang dan akhirnya pada hari ke-8 saya bebas batuk.

MENDERITA BATUK DAN NAK AMALKAN PEMAKANAN SUPLIMEN YANG SEMULAJADI DAN SELAMAT?

HUBUNGI SAYA :
SURIANI MOHD AJHAR
NO TEL : 019-9673257
FB : suriani bt mohd ajhar

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia

Followers