Wednesday, September 10, 2014

PARABEN - KENALI PARABEN DAN BAHAYA PARABEN PADA MANUSIA


PARABEN - KENALI PARABEN DAN BAHAYA PARABEN PADA MANUSIA
by suriani.mohd.ajhar@gmail.com

APA ITU PARABEN?

Paraben adalah bahan pengawet yang banyak digunakan dalam industri farmaseutikal dan kosmetik. Paraben boleh ditemui dalam losyen, deodoran, syampu, gel mandian, kosmetik dan lain-lain. Malahan paraben juga telah dijumpai dalam kebanyakan produk bayi. Paraben adalah bahan kimia yang membantu produk-produk ini tahan lama tetapi paraben ni juga mampu memasuki sistem badan kita melalui kulit ketika kita menggunakan produk-produk ni.


BAGAIMANA ANDA TAHU SESUATU PRODUK MENGANDUNGI UNSUR PARABEN?

Anda boleh belek bahagian kandungan pada botol atau plastik produk yang anda gunakan. Sekiranya terdapat perkataan methylparaben, ethylparaben, propylparaben, butyparaben, isopropylparaben atau apa2 sahaja paraben, bermakna produk anda mengandungi unsur paraben. Memang kebanyakan produk di pasaran Malaysia mengandungi paraben. Haa ape lagi, sila semak sekarang. :)




BAHAYA PARABEN

1) Paraben menyerupai  hormon dan ia boleh mengganggu fungsi sistem endocrine . Ia boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem badan seperti tiroid, ovari, hypothalamus dan juga sistem peranakkan lelaki

2) Sekiranya  mempunyai kulit yang sensitive, paraben akan menyebabkan reaksi allergi dan ruam kulit. Penggunaan paraben dalam kuantiti yang
rendah, dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan masalah kulit yang serius.

3) Paraben boleh memasuki salur darah walaupun hanya sapuan diatas kulit. Paraben  yang diambil melaui kulit atau sapuan adalah lebih pekat berbanding melalui minuman iaitu sebanyak 10 kali ganda.

 4) Penghasilan estrogen yang tidak normal akan meransang kanser payudara. Penyerapan paraben boleh mengalakkan penghasilan estrogen yang tidak normal. 

ADA PENYELESAIAN UNTUK MASALAH PARABEN NI?

Semestinya ada! :) Herbal blend, adalah losyen semulajadi dari shaklee yang bebas paraben. Herbal blend ini adalah sangat serbaguna. Pelbagai fungsinya telah diakui berkesan oleh pengguna. 

Herbal blend membantu mengatasi masalah berikut :
  1. Kulit kasar
  2. Ekzema
  3. Kulit kering
  4. Gatal - gatal
  5. Tumit merekah
  6. Ruam
  7. Parut
  8. Lemak berlebihan

NAK DAPATKAN HERBAL BLEND ??

HUBUNGI SAYA SEGERA :
TEL : 019-9673257
FB : suriani bt mohd ajhar


Jom kita tengok-tengok testimoni pengguna herbal blend yang berpuas hati :



TESTIMONI 1 :


TESTIMONI 2 :


TESTIMONI 3 :


TESTIMONI 4 :

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia

Followers