Tuesday, September 2, 2014

MATA SIHAT

MATA SIHAT

Mata yang sihat dan bercahaya sememangnya menjadi impian ramai. Kekurangan vitamin, mineral serta nutrisi yang penting bagi kesihatan mata boleh mengakibatkan penyakit merbahaya seperti glaukoma, katarak dan degenerasi macula, iaitu merosotnya kemampuan mata akibat penuaan pada macula atau pusat retina sebagai pengatur ketajaman pandangan. Pastikan pengambilan nutrisi seperti di bawah cukup agar mata anda sentiasa dalam keadaan terbaik.

BETA-CAROTENE :
Manfaat beta-carotene sebagai antioksidan bagi mata adalah mencegah terjadinya rabun senja dan mata kering. Ia juga berfungsi menguatkan sel-sel mata sehingga terhindar dari bacteria dan virus. Anda boleh mendapatkan anti-oksidan ini melalui pemakanan bayam.

ALPHA CAROTENE :
Penting untuk penglihatan malam, mata sihat dan menghalang degenerasi penglihatan.

BIOFLAVONOIDS :
Fungsinya adalah mencegah katarak, glaucoma dan penurunan fungsi retina khususnya bagi mereka yang berusia 60 tahun ke atas. Ia boleh didapati daripada buah strawberi, blueberry, anggur merah, teh dan sayuran hijau.

LUTEIN :
Lutein berfungsi menyekat katarak dan glaukoma.

ZEAXANTHIN
Zeaxanthin berperanan mencegah kerosakan retina dan lensa. Ia menuras cahaya biru pendek berbahaya. Kajian turut membuktikan lutein dan zeaxanthin mampu melindungi sel darah dari kerosakan akibat sinar uv dan 10 kali lebih baik dari vitamin E.

SELENIUM
Manfaat selenium jika digabungkan bersama vitamin C dan E adalah merendahkan risiko kemerosotan kadar penglihatan di usia senja serta kekeringan pada mata. Selenium boleh didapati pada udang, salmon, berasmerah dan kekacang.

OMEGA-3
Omega-3 berperanan mengelakkan glaucoma, sindrom mata kering dan degenerasi macula. Omega-3 terdapat pada suplimen minyak ikan dan ikan seperti tuna dan salmon.

VITAMIN A
Vitamin A terbukti merupakan tunjang kepada kesihatan mata sama seperti beta-carotene. Sumber vitamin A ialah telur, minyak ikan kod, susu, mentega, daging sapid an ayam.

VITAMIN E
Selain baik untuk kulit, vitamin E juga berperanan menguatkan sel-sel retina yang semakin lemah. Vitamin E terdapat pada kacang hijau, biji bunga matahari, hazelnuts, sayuran hijau, almond, dan kacang tanah.

VITAMIN C
Vitamin C berfungsi sebagai antioksidan. Pengambilan secara konsisten baik untuk mencegah dan penyembuhan katarak.  Antara sumber vitamin C ialah buah oren.

ZINC
Zinc berguna bagi penderita katarak tahap awal kerana mampu menstimulasi sel-sel di lapisan paling luar mata. Mineral ini juga membantu penyerapan vitamin A dengan lebih baik. Antara sumber zinc ialah daging merah, labu, gandum, biji bunga matahari dan tiram.

NAK LAGI MUDAH??

MEMPERKENALKAN CAROTAMAX DARI SHAKLEE :

YANG DILENGKAPI DENGAN : 
  1. VITAMIN A
  2. BETA CAROTENE
  3. LUTEIN
  4. ZEAXANTHIN
  5. LYCOPENE
  6. ALPHA CAROTENE
  7. ASTAXANTHIN
     
    Jom kita tengok testimoni2 hebat pengguna carotamax:



  
     Selenium turut terdapat di dalam vitamin E dan Vitalea dari shaklee kerana 1 kapsul
     vitamin E mengandungi 65 mcg selenium manakala 1 tablet vitalea mengandungi 35 mcg selenium.

HUBUNGI SAYA JIKA ANDA INGINKAN MATA YANG SIHAT :
SURIANI MOHD AJHAR
NO TEL : 019-9673257
FB : suriani bt mohd ajhar



No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia

Followers